"The most beautiful thing we can experience is the mystery of creating"


Dit is de tekst die op mijn brochures is gedrukt en zo ervaar ik dat ook!


Wat is er mooier dan dat wat je in je hoofd hebt om te kunnen zetten naar een tastbaar resultaat. 


Ik word heel gelukkig van de momenten dat alles samen valt en hoofd, hart en handen als één geheel functioneren, een leeg hoofd en volop ruimte om mee te gaan in de flow.


Het kunnen uitoefenen van het beroep kunstenaar is voor mij dan ook een prachtig geschenk.


IMG_0272
IMG_0281
bronsgieten
IMG_5613

BRONS GIETEN


Bij het maken van een bronzen beeld is een fijne samenwerking met de bronsgieters heel belangrijk.

Je legt jouw creatie toch in handen van een ander dus is vertrouwen een must.


Gelukkig kan ik zeggen dat ik al méér dan 25 jaar met dezelfde gieterij samenwerk.


Er zijn soms best wat obstakels te nemen of het onmogelijke moet toch mogelijk worden gemaakt maar uiteindelijk komt het dan altijd weer goed.


Samen maken we zo heel wat mooie objecten.


Audrey Hepburn

Opdrachten zijn altijd heel bijzonder om te mogen uitvoeren maar in dit geval was het toch een beetje extra bijzonder.

Ter gelengenheid van de presentatie van het boek van Robert Matzen "Het Nederlandse meisje" heb ik een sculpruur mogen maken van het meisje Audrey Hepburn die tijdens de oorlogsjaren in Velp woonachtig was.  

Het beeld is onthuld door Luca Dotti, de zoon van Audrey Hepburn.


Op een later moment heb ik ook Paul van Vliet die veel met haar heeft samengewerk voor Unicef mogen ontmoeten in Velp waar het beeld geplaatst is. Een hele leuke ontmoeting.

Exposeren op locatie


Een enkele keer ga ik met mijn werk op stap voor een korte expositie. Dat kan zijn op een mooi landgoed, een open tuin weekeind of bij een bevriende collega kunstenaar.

Enorm veel werk om dan voldoende beelden, sokkels enz, mee te nemen maar ook erg leuk om te doen.

SCHILDEREN


Ik krijg nogal eens de opmerking te horen dat het best bijzonder is dat ik naast beelden maken ook schilder.

Dat is best grappig omdat het feitelijk juist andersom is. 


Ik ben lang geleden begonnen als kunstschilder. Nadat ik dat een aantal jaren had gedaan kreeg ik de behoefte om ook 3 dimensionaal werk te gaan maken.


Daarmee was de stap gezet naar het maken van beelden waarbij vrijwel direct bleek dat werken in was met een resltaat in brons mij het meeste uitdaging  en voldoening geeft.


Schilderen blijft echter mijn éérste grote liefde in de kunst.

Copyright © Alle rechten voorbehouden

De opbouw van een beeld

Voor het bouwen van een model kan beginnen dient er eerste een frame te worden gelast.

Vaak wordt een model gemaakt van was maar zeker bij een groter ontwerp heeft klei de voorkeur. Het boetseren is lichter en kan op grotere oppervlaktes makkelijker worden verwerkt.

Nadeel is dat er van dit kleimodel eerst weer een wasmodel moet worden gemaakt waardoor er nu een extra mal zal moeten worden vervaardigd.